Over mij

“Ik adem in en kom tot rust
Ik adem uit en glimlach.
Aangekomen in het nu.
Wordt dit moment een wonder.”

Thich Nhat Hanh –

Dit korte gedicht is mijn ‘lijfspreuk’ geworden omdat het voor mij de kern van mindfulness weergeeft: Stilstaan, tot rust komen, de adem gebruiken als ‘anker’ om aan te komen in het huidige moment en met milde, open aandacht de wonderen van het leven ontdekken. Dit is in de loop van de tijd steeds meer de rode draad in mijn leven geworden.

Hulpverlening
Ruim 35 jaar ben ik werkzaam geweest in de Geestelijke Gezondheidszorg, als klinisch pedagoog, klinisch psycholoog en psychotherapeut. In de loop der jaren ervoer ik als hulpverlener steeds meer dat milde, open aandacht, het zonder oordeel luisteren naar de verhalen van mijn cliënten over hun leven en de problemen die zij daarin ondervonden, een essentiële factor was in het herstelproces. Mindfulness en compassie vormden de kern van mijn therapeutisch werk.

Yoga
Op  mijn 19e  ben ik in contact gekomen met yoga en meditatie. Sindsdien is dit een niet meer weg te denken deel van mijn leven. Wat mij hierin vooral boeit is dat de verbinding tussen lichaam en geest, en de verbinding tussen het individu en het grotere geheel centraal staan. Ik  beoefende verschillende vormen van yoga en meditatie (en doe dit nog steeds) en volgde een opleiding tot yogadocent bij de Stichting Yoga en Vedanta. Yoga is voor mij mindfulness-in-beweging. De bewegingen en houdingen in de yoga bieden  veel mogelijkheden om opmerkzaamheid te oefenen, met vriendelijkheid, zonder streven en zonder oordelen.

Mindfulness- en Compassietrainingen
Toen de Mindfulnesstraining vanuit Amerika naar Nederland overgebracht werd, had ik het gevoel dat deze training aansloot op waar ik al lange tijd mee bezig was: oefenen in met aandacht leven. Ik volgde opleidingen tot mindfulnesstrainer en, als  vervolg hierop ook tot compassietrainer. De Compassietraining, die gericht is op het oefenen van mindfulness en mildheid in contact met pijn en lijden, zowel van onszelf als van anderen, vind ik een prachtig vervolg op de Mindfulnesstraining of op een eerder gevolgde coaching of psychotherapie. Inmiddels is er een nieuwe vervolgtraining in mijn aanbod: de Interpersoonlijke Mindfulnesstraining, waarin geoefend wordt met milde open aandacht en compassie in het contact en de communicatie met anderen.

Een steen in het water
Het geven van mindfulness- en compassietrainingen is een van mijn passies. Ik hoop op deze manier een bijdrage te leveren aan de verspreiding van mindfulness, vriendelijkheid en compassie, waar wij en de hele wereld zo’n grote behoefte aan hebben. Het is voor mij zoals een steen die je in het water gooit en die steeds wijdere kringen kan veroorzaken.

I alone cannot change the world but I can cast a stone across the waters to create many ripples.”
– Mother Theresa-

Inmiddels ben ik gestopt met mijn psychotherapie-praktijk en geef ik alleen nog supervisie. Ik wil mij vooral toe leggen op het geven van mindfulness- en (zelf) compassietrainingen, zowel groepsgewijs als individueel.

Mijn bronnen van geluk
Ik heb een liefdevolle echtgenoot, drie prachtige, – inmiddels volwassen – kinderen en een levenslustige kleindochter. In relatie met hen ervaar ik telkens weer dat liefdevolle aandacht de basis is van werkelijk geluk.
In mijn dagelijks leven ervaar ik nog zoveel meer bronnen van geluk.  Zo kan ik intens genieten van muziek, van wandelen in de natuur en van het samenzijn met mijn dierbare familie en vrienden. Maar ook van de sneeuwklokjes die na een lange winter boven de grond komen, van de bloesem in het voorjaar, de prachtige kleuren in de herfst en van de merel die zijn hoogste lied zingt in onze tuin.

Ik stem volmondig in met de uitspraak van Albert Einstein:
“Er zijn slechts twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is. Ik geloof in de laatste manier.”