Mindfulness voor minder stress en meer levensvreugde

We leven in een verwarrende en onzekere tijd. Juist nu kan mindfulness je helpen om kalm te blijven en op een goede manier om te gaan met stressvolle situaties. Ik vertel je daar graag meer over.

Wat is mindfulness?

Vaak wordt bij mindfulness gedacht aan ontspanningsoefeningen, ‘je hoofd leeg maken’ of iets zweverigs. Maar dit is mindfulness niet. Wat is mindfulness dan wel?

Het uit het Engels afkomstige woord ‘mind’ wordt vaak vertaald met ‘geest’. Hier betekent het echter zowel hart als geest, zowel voelen als denken.

Een goede omschrijving van mindfulness vind ik: met milde, open aandacht aanwezig zijn bij alles wat er in je leven gebeurt. Met hoofd én hart.

Bewustworden en ontdekken

Als we meer mindful worden leren we om meer opmerkzaam te zijn en te ervaren wat er werkelijk in ons leven gebeurt. We worden ons ervan bewust dat we vaak ‘in ons hoofd’ leven zonder contact met ons lichaam. Hierdoor kan stress zich in ons lichaam opslaan zonder dat we het in de gaten hebben. Met mindfulness ontdekken we ook hoe we met fantasieën, ideeën en (voor)oordelen de werkelijkheid kleuren. En lang niet altijd in vrolijke kleuren. We krijgen meer zicht op onze gewoontepatronen in het dagelijks leven. We leren te onderscheiden wanneer deze ons helpen en wanneer juist niet. En dan kunnen we betere keuzes maken.

Deze kalligrafie van de Vietnamese Zenleraar Thich Nhat Hanh geeft heel kernachtig weer wat we ervaren als we mindful in het leven staan: Dit is het leven, hier en nu.

John Lennon verwoordt treffend hoe anders wij vaak in het leven staan: “Life is what happens to you when you are busy making other plans.” Vrij vertaald: Het leven gaat aan je voorbij terwijl je druk bezig bent met het maken van andere plannen.

Kun je mindfulness leren?

Ja. Een houding van milde, open aandacht kun je door oefening leren. Net zoals je in een fitnesscentrum je lichaamsspieren traint kun je in een mindfulnesstraining je ‘aandachtsspier’ trainen. Hiervoor is de mindfulnesstraining ontwikkeld.

Wat bereik je ermee?

In de mindfulnesstraining krijg je informatie en vaardigheden aangereikt die je helpen beter om te gaan met stress in je leven, die nu eenmaal onvermijdelijk is. Minder stress betekent meer ruimte in je hoofd en hart. Hierdoor krijg je vaak meer oog voor het mooie en goede in je leven, waardoor je meer geniet.

Oefening baart (levens)kunst

Hoeveel positief effect je bereikt hangt af van hoeveel je oefent met de mindfulnessvaardigheden. Je oefent deze vaardigheden eerst met begeleiding in een kleine groep, wat heel ondersteunend kan zijn. Maar de echte leerschool is je dagelijks leven! 

Voor veel mensen is dit het begin van een boeiende zelfontdekkingsreis, met minder onnodige spanningen en stress en meer levensgeluk.

Ontdek het zelf

Je hoeft dit allemaal niet te geloven. Als je wilt weten of het ook voor jou klopt, als je het zelf wilt ervaren, neem dan contact met mij op.

Heb je vragen? Ik beantwoord ze graag. Op mijn website vind je alle informatie over de mindfulnesstraining. Je kunt contact met mij opnemen via het contactformulier www.marijkedekoning.nl Dit kan ook per mail info@marijkedekoning.nl


Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.